La drum între Timişoara şi Sibiu, itinerariu de o zi

Am parcurs drumul Timişoara – Sibiu, ca parte dintr-un tur de 5 zile prin Sud-Vestul şi Centrul ţării, cu plecare din Bucureşti şi înnoptări la Cazanele Dunării, Timişoara, Sibiu dar am vizitat multe altele între aceste repere principale.

Am lăsat în urma noastră Timişoara, după ce am devorat un mic dejun delicios la Neaţa Omlette Bistro, în apropiere de cea mai frumoasă piaţă a oraşului după părerea mea: Piaţa Unirii.

Cetatea din Deva

Primul obiectiv a fost cetatea din Deva, dar merită să dai o fuga şi prin centrul oraşului unde găseşti o zonă pietonală cu clădiri istorice şi multe terase pentru o gustare sau un suc, apoi “Aleea Gimnastelor ” cu statuile bust ale celor mai îndrăgite gimnaste ale Romaniei şi nu în ultimul rând frumosul Castel Magna Curia despre care vă voi povesti mai multe.

Cetatea Devei, fortificaţie medievală impunătoare din secolul al XIII-lea a fost recent recondiţionată cu fonduri europene şi tronează pe un moţ de deal deasupra oraşului. Odată ce ai ajuns sus la porţile imense, nu are cum să nu te încânte mozaicul multicolor de păduri şi câmpuri arate şi orasul care se întinde la picioarele tale.

Mi-a amintit de cetatea Raşnov de lângă Braşov, pe care o vizitaserăm cu doi ani mai devreme, aceea fiind chiar mai bine păstrată şi recondiţionată. Vă las aici şi impresiile de la Cetatea Râşnovului.

La cetatea Devei nu mi-a placut însă ce au făcut în parcarea de la baza dealului, destul de încăpătoare în mod ideal, dar care era acaparată de câteva tiribombe şi multe gherete cu gogoși, kurtoşi şi nelipsiţii mici de unde se răspândeau fumuri înnecăcioase. Accesul era atat de îngreunat încât mijlocul parcării rămasese liber, dar nu puteai ajunge până acolo din cauza maşinilor oprite anapoda cât mai aproape de un mic semicrud şi o bere la pet. Probabil ai şanse de mai puțină aglomerație într-o zi normală de lucru, dar în acea Duminică haosul care se crease mi-a dezamagit impresia generală.

Cât te costă sa vizitezi cetatea?

Dacă alegi varianta de urcat cea mai rapidă şi uşoară, cu telecabina de la poalele dealului, te costă 20 lei un bilet dus-întors de adult, care include şi accesul în cetate. Intrarea este gratuită dacă urci pe picioruşele tale potecile umbrite de copaci ale parcului din jur şi apoi alte câteva zeci de trepte până în partea de sus a cetăţii.

Despre Castelul Manga Curia de la poalele dealului cu cetatea am însă doar cuvinte frumoase de spus. Clădirea în stil baroc, este în forma actuală din secolul al XVIII-lea şi în prezent găzduieşte Muzeul de Istorie al Municipiului Hunedoara. Biletul de intrare costa 25LEI la vizita noastră din iunie 2018. Grădinile din jur sunt şi ele foarte frumoase şi trebuie să te te plimbi şi pe acolo, mai ales pentru că în curtea din spate se află de fapt o altă parte a muzeului, unde ai acces liber, cu statui şi mozaicuri descoperite în zilele dacilor şi romanilor.

Parcul Dentrologic Simeria

Nu foarte departe de oraşul Deva, ajungi la Parcul Dentrologic sau Arboretumul Simeria. Dar ce înseamnă parc dendrologic şi de ce este acesta din Simeria important? Eu cel putin mi-am pus aceste întrebări, iar Wikipedia mi le-a lămurit:

Rezervația naturală (numită colocvial și Parcul dendrologic Simeria) cuprinde cea mai veche și valoroasă colecție de plante exotice și autohtone din România, cu peste 2000 de taxoni, într-un ansamblu peisagistic deosebit. Rezervația se întinde pe o suprafață de 70 ha, clasându-se astfel pe locul 10 în Europa și pe locul 101 în lume conform Encyclopædia Britannica.

Intrarea costa doar 4 lei, dar grija pentru acest parc frumos este din păcate pe măsura preţului pentru că lipseşte aproape în totalitate. Prima parte din parc unde ar trebui să te plimbi în aria amenajată, are astăzi o clădire închisă şi lăsată în paragină de cine ştie când iar potecile, grădinile şi lacurile par abandonate şi se degradează şi ele rapid. Altfel, o plimbare prin răcoarea şi la umbra vegetaţiei pe mine m-a relaxat foarte mult.

Staţiunea Balneo-Climaterică Geoagiu-Băi

A fost prima oară când am ajuns în aceasta stațiune si am fost plăcut surprinsă de ce am văzut aici.

Dar până să ajungem în staţiune ne-am oprit mai întâi la micuţa Capela Rotonda din oraşul Geoagiu, aceasta fiind cea mai veche biserică din piatră de pe teritoriul României, rămasă din secolul al XI-lea, cu o formă circulară de unde i s-a tras şi numele de Rotonda. Nu ştiu dacă interiorul se poate vizita, dacă s-a păstrat vreo pictură murală sau daca e ceva de văzut pentru că seara pe la ora 18:00 când am ajuns noi ușa era încuiată. Lângă această capelă se află o alta bisericuţă de mici dimensiuni, Biserica Reformată. Ea a fost construită în secolul XVII, distrusă în totalitate la un moment dat, şi refăcută la început de secol XX din materialele rămase aici.

La intrarea în staţiune, prima oprire a fost la Cascada Termală Clocota, un loc foarte frumos şi rar întâlnit la noi în ţară pentru că mai există doar o singură cascadă cu ape termale în judetul Harghita. Ai grijă dacă depăşeşti gardul de lemn, pentru că terasele frumoase dar mâloase şi cu muschi sunt foarte alunecoase.

Situl arheologic Băile Romane Germisara, chiar în inima staţiunii, mie mi-a placut foarte mult. Este un loc unic la noi în ţară, vechi de aproape 2000 de ani, construit de Romani dupa ce au pus stăpânire pe Dacia, îngropat sub straturi de pământ şi vegetaţie şi readus la viaţă în urma săpăturilor arheologice.

Nu pleca imediat la drum când poţi să te mai plimbi un pic şi prin parcul frumos de lângă sit, iar dacă mai ai chef de mai multă verdeaţă şi aer rece de pădure, ajungi în 10 minute la Grota Haiducilor. Nu am îndrăznit să intru, până şi eu eram nevoită să mă aplec şi cine ştie ce lilieci aveau casă la interior.

Cam la jumătate de oră de mers cu mașina de Geoagiu Băi se află şi Muzeul Memorial Aurel Vlaicu, unde noi nu am mai fost pentru că era deja târziu şi trebuia să ne grăbim la Sibiu pentru a lua în primire cazarea de pe AirBnb.

A fost o zi plină, toate locurile vizitate au fost pentru mine o premiera şi mi-a placut să le descopar cu bune şi cu rele, iar când am ajuns rupţi de foame şi oboseală în Sibiu, oraş pe care îl găsesc parcă din ce în ce mai frumos cu fiecare vizită, m-am bucurat că era în Piaţa Sfatului un Street Food Festival pe cinste, aşa cum nici Bucureştiul nu e înstare să organizeze.